torsdag 26 mars 2009

Ligger i sängen nu, ovanligt faktist att jag har datorn med dit. Men jag känner mej orolig ikväll, vill helst sova med lampan tänd inatt.
De blev lite prat om ledsna saker efter vi buggat å, ja, ja som e känsli tycker de e lite jobbigt nu.
Men, jag får sova med lampan tänd! Så då tänker jag göra de!!!!

Va på af kursen idag, de va lättsamt, fick dock nya uppgifter, bläääää.

Sen va ja till grannen å prata sticka å sy. Tur de finns nån som man kan fråga.

Buggen gick som en dans för allahopa.
Dansade mycke fox också eftersom de e dansgala nästa vecka. De e så kul.

De blev oxå mycke prat om kamera. Vill ha en!!! Nu e frågan vad.
Grannen tyckte inte jag skulle ha en system eftersom jag inte tage kort med en sådan förut, de finns ett mellanting mellan digital å system som han tyckte jag skulle använda först. Mina buggkompisar tycker system direkt, å de e sånna som verkar kunna dedär, vettiga kommentarer hadde dom iallafall.
(Undra om dom e glada för å bli kallade sånna?)
Måste fundera iallafall. Jätteglad över hjälp e ja. Skriv va ni tycker, de e en order. (glöm bara inte å skriva vem ni e eller nåt så jag kan hålla isär er anonyma typer)

Va har hänt annars då? Svar: ingenting.
Virkade färdigt en mössa, har provvirkat en blomma nyss, gick bra å virka i sängen. De e värre å sticka liggande. Jag har testat.
Katterna e lika go som vanligt, hadde lust å bara skita i afkursen i dag å bara gosa imorse. Jag frös å katterna va gossjuk. Inge roligt stiga upp då inte.

Jag har fått till 15.130 steg idag, jag e nöjd!!!!

Nu ska jag spela lite spel innan jag somnar med nattlampan tänd

2 kommentarer:

Henrik O A Barkman sa...

Innan det går att svara på vad du ska ha för kamera så behöver vi veta vad du ska ha den till...

Om du vet i förväg när du ska fotografera, och dessutom är beredd att lägga ner en tid på dels hur kameran fungerar och dels på att komponera bilderna är en systemkamera det rätta. Kamerahuset kostar en hel del, men det du verkligen kan ruinera dig på är objektiven. (Ett tips är att alltid ha ett UV-filter pågängat som repskydd på objektiven. Visserligen är digitalkameror inte särskilt känsliga för ultraviolett ljus, men ett filter för någon hundralapp är mycket billigare än ett objektiv för några tusen. Optiskt glas är mjukt.)

Om du istället vill ha en kamera som du kan ha med dig hela tiden, för den händelse att det dyker upp någonting du vill ta en bild av, bör du istället satsa på en kompaktkamera. Om du undviker de allra billigaste kamerorna får du ändå någonting som tar riktigt bra bilder, och i de flesta fall kan du även där ändra på inställningar om du vill vara konstnärlig med dina kort.

Fundera på vad du ska ha kameran till, och vilken budget du har, och sätt dig sedan och läs kameratester på www.cyberphoto.se (en mycket bra postorderbutik i Umeå) så borde du kunna hitta något. När du vet ungefär vad du vill ha tycker jag att du ska gå till en fotoaffär för att klämma och känna på några modeller, så att du kan avgöra vad just du trivs med. Tvinga också dina kompisar att låna ut sina kameror till dig innan du fattar ett beslut.

Personligen har jag velat ha en systemkamera sedan jag började fotografera på någon sorts allvar för 25 år sedan, men jag har aldrig kunnat motivera inköpet. Jag känner mig så väl att jag vet att den kameran oftast skulle ligga hemma, eftersom den är för stor för att vara ett vardagsplagg. I stället har jag satsat på kompaktkameror, kemiska och digitala, som har varit tillräckligt bra för det fotograferande jag ägnar mig åt och som dessutom är små nog för att alltid följa med. Varje gång jag är på en flygdag önskar jag visserligen att jag hade ett längre tele, men det är ändå så sällan att kompaktkameran trots allt vinner i längden. Den bästa kameran är den kamera man har tillgänglig när man vill ta en bild, inte den som är mer avancerad men ligger på hatthyllan hemma.

Henrik O A Barkman sa...

Jag kan också ge ett kortare svar, så får du välja vilket av svaren som passar dig bäst:

"Jag har en Canon Digital Ixus 960 IS. Den är bra. Köp en sådan!"

:-)