onsdag 4 februari 2009

mat

Idag har jag försökt å städa bort lite papper ur fotöljen, vad blir tacken tror ni, jo att katterna välter fotöljen. Vilka tokar, men som tur va hamna den på resväskan, å ingen katt har skrike så jag tror inte dom gjort sej illa.
Mina Katter skickar kramar till både Lina å Umbra som har varsit stort sår på magen. Stackars tjejer som va tvungen å få sytt på magen. Hoppas dom kryar på sej fort så dom kan busa med sina pojkar.

Annars har jag laga hajmalsfile till midda, har snöa in på den fisken nu, men den e så god. Jag gjorde fisk i folie åt mej å stekte den åt pappa, å till åt vi pressade potatis.
Vi måste bli bättre på å äta grönt till.
Ska försöka äta efter ORAC, men jag har tappat iform tidningen som de stog mycke orac-värden i. Men jag har några frukter å grönt som ska va bra. Men de e lite jobbigt å räkna, lättare att äta 500g frukt å grönt om dan då men... här får man äta nötter oxå. Man ska ungefär äta 3000-5000 orac-enheter per dag.
Lite exempel kanske, de här är räknat på 100g frukt eller va de nu är för mat:
blåbär 2400 eller 4460 (har hittat olika siffror)
70%choklad 13120
broccoli 890
gurka 60
Visst e de lite kul om man kunde äta efter de. Fanns i IFORM men har ju som sagt tappat tidningen, där fanns det nötter å så oxå uppräknat. Nötterna som ser ut som hjärnan va jättebra å äta, å jag tror man bara behövde äta typ 60g för å få hela dagsransonen. Men som vanligt ska man ju äta olika saker för å få i sej bäst.
Jo ORAC är en måttenhet som visar livsmedlets förmåga att bekämpa fria radikaler (vad de betyder). Men jag tror att de kan va bra å få i sej så mycke olika frukt å grönt å så som möjligt, inte bara äta minitomater som jag gör, fast!
Bättre å äta nåt än ingenting alls!!!!

Inga kommentarer: