söndag 5 oktober 2008

Åre tor

Halv åtta skulle vi åka, inte va jag färdig då inte, jag hitta inte mina vinterskor, så de blev jumpadojerna, kallt å de skulle visa sej att dom e för små för å ha tjockisarna i dom, ajaj.
Vi va åtta tanter som åkte, två bilar.
Halv 10 kom vi till kretsloppshuset, de va stängt, skulle va en marknad där men den började inte förrn 11. Men vi fick låna toa. Vilket mysigt hus, trä överallt. Skulle kunna tänka mej bo i nåt liknande.
Efter kisseriet så fika vi, Siwan hadde bakat bullar, kanelbullensdag till ära.
Å snön VRÄKTE ner!!

Nästa anhalt va ljusfabriken. Den va stängd :-( Men mina jobbisar ringde å fick tag i hemnummret till han som har affären å han kom å öppna så vi fick handla. Tack Tack, de va snällt.

Sen va de dags för Chokladfabriken, mums!! Fick smaka lite olika praliner. Whiskyn va jättegod, den köpte jag. Å lite till.

Där nånstan va vi tvungen att åka in på en affär å handla snus å festis åsså bidde de ostbollar å pappkorn, mums va gott de va. Vi körde lite roligt där men de säger vi inget om. Skratta gjorde vi iallafall, för kul va de!!!!!

Hotelle i Åre va väl nästa ställe vi skulle titta på. De stora med badkaret, eller heter de bassäng? Vi gick å titta på de genom några fönster på övervåningen. Sen gick vi över järnvägsspåret, i en kulvert, till stationshuset å handlade lite.
Sen fick vi korv med bröd, mums!

Åkte till glasblåseriet, där va de varmt å skönt. Tjejerna gjorde en skål som va blå å sen snapsglas. Va dukti dom e. Å glaset, vilket levande material de e när de e varmt. Man ville ta på de. Dom doppa ner å fyllde på glas på "bubblan" flera gånger å de såg mjukt å gott ut.

Sen åkte vi in till Åre å gick på torget. Innan vi åkte till Fröågruva för att äta.
Röding pärmos sås salladsbuffe, (jag blev inte så imponerad över fisken, men såsen va god, å i salladsbaren fanns sånadär goda svampar, fick ett någorlunda recept så vi ska kunna göra dom). Men efterrätten va god, jag åt mej mätt på den, de va, fruktsallad grädde med vanilj flytande honung nötter. Mycke bananer å de e så gott i fruktsallad, å med honung va de mmmmm....

Sen åkte vi hem.
Såg en mus å en räv, annars bara regn regn regn å vindrutetorkare.

Men mycke skratt har de blive under en dag i Åre med omnejd.
Fick dock inte åka kabinbana, fast vi ville. Den va stängd under några veckor, de va visst inte säsong i Åre i Lördags.
Men jag har ju fått se Åre nu, änteligen.
Men de va dimmit på skutan å de va regn å snö å blåst å jävligt, men såg iallafall toppen imellanåt, å de va alldeles vitt å de va så fint.
Å vad roligt jag hadde de, va helt slut när jag kom hem. Jag har nog världens bästa jobbisar å åka på tur med.

En sak som vi alla reagerade på va att de inte va nån som pratade jämska i Åre, inte nån av dom vi pratade med. Alla pratade stockholmska göteborska mm. Finns det bara sörlänningar i Åre??

Men visst har vi kunna haft bättre väder, men jag tror inte vi haft så mycke roligare för de.

Bilder finns nedan.

Inga kommentarer: