tisdag 22 maj 2012

Herman Lindqvist
        COLUMBUS

Joni, jag har läst en faktabok jag, ja de kan man väl kalla den för. Men en bra sån, annars har jag nog inte orkat läsa, e Herman Lindqvist alla böcker såhär enkla å läsa?? Nån som vet, för visst har han skrive flera??

Iallafall, Columbus, han sjöfararn.
Nu vet jag allt om han å egentligen ingenting, för e de nån som vet nåt, de e nog frågan de.
Men att han hittade åt Amerika, de vet vi ju, men jag visste inte att han trodde de va Indien, fast nu vet jag varför de heter Västindien=)
Men oj vilka resor han gjort å stackars alla Indianer.
Fast visst va de så vi fredliga Europeer betedde oss?
Iallafall så va Columbus en stor drömmare som faktiskt gjorde nåt åt sina drömmar, vilka gör de idag, vi som har möjlighet å resa vart vi vill, å har karta å kompass till hjälp, här sitter en man, en fattig sådan, å ber kungen om hjälp med fartyg för att hitta guld å en väg åt andra hållet till Indien, en resa ingen vågat göra, över vatten som man tror tar slut, fast man vet att jorden är rund.
Å han gör de tillslut, 4 gånger!!!

Häftigt, de nog de man kan säga

 Å en bra bok=)

Inga kommentarer: