måndag 13 februari 2012

Tracy Chevalier
Okända Väsen

Lyme Regis, en by på englands kust.
Mary Anning, en fattig flicka som hittar fossiler.
Elizabeth Philpot, en branå rik dam med intresse för fossiler, som flyttar till Lyme.
Mary Anning letar små vanliga fossiler och säljer på ett bord utanför sitt hem för att hjälpa familjen att överleva å betala skulder, när hon hittar odjuret!

En historisk roman som är helt underbar.
Helt plötsligt har man lärt sig nåt nytt-igen.
Fossiler å vad dom heter av alla de slag, hur man hackar fram å bevarar. Hur livet i England såg ut i början av 18hundra.
Hur man såg på världen å religionen, hur stor betydelse den hadde för folket.
Hur gammal man trodde att vår jord var=)
Hur lite kvinnan faktiskt va värd under den här tiden, inte att dom fick berömmelse för att dom hittat urdjur utan de blev som "glömt".

Sen en tanke som slog mej när jag läste, undra om nåt av de här har hänt, gick/går de till så här när man hackar fossil.
Gissa om jag blev glatt överraskad? =)


Å snart e de bokrea.
Hur många böcker går de åt på ett år??
Tänkte att om jag hittar nåt bra ska jag baske mej köpa på mej ett lager så jag har.
För nu har jag slut på böcker vad jag vet. Så de blev till å låna en av Erik=) spännande
Min syster köpte ett år mängder av böcker, man kanske även ska låna av henne, om hon vet vart hon har dom=)
Jag minns hon hadde travvis breve skrivbordet sitt. Så vill jag oxå ha, och ett bibliotek!!

Inga kommentarer: