söndag 3 maj 2009

sista april

Har aldrig vare medbjuden på fest så mycke som i torsdas, å jag som inte va sugen på nåt, ville bara till Hilla å dricka cider å halvsova i soffan med stickningen i handen.

Å de gjorde jag nästan.

Vi va på majbrasa i på sågbacken! Med fika först å lotter å sen brasa. Men vi åkte hem när dom börja elda för pappa blev kall.
Men jag vann en fleesfilt på lotterna. Å de va de enda jag ville ha av priserna, så jag e väldans nöjd.
Sen fick jag dricka min cider å bli lite lullig i lugnet hemma, med katter å pappa å tv å en bra bok senare i sängen.
Min kväll blev bra!
Har riktigt roligt med Hillaborna, å kul å träffa dom, de blir inte så ofta.

Simon å Arvid å Stutz å Lina kom på fredan, så de blev midda nere hos oss, med efterrätt-inte ofta i de SandbergskJohannessonska hushållet-.
Sen kom lite folk från byn så vi gick upp å la Arvid å sen prata vi bort kvällen till närmare ett.
Hadde jättertevligt med mesefolket från berget (får man kalla er så?, hoppas de, de e snällt menat)

I går, lörda städa vi ur alla garderober hos farmor å farfar. Simon å Camilla vill börja göra huset till sitt, å de förstår jag. Men va mycke grejer de fanns.
Men jag hitta garn som jag fick, å idag hitta vi hemgjorda virknålar. Farmor va duktig å pona på med kniven hon.
Måste bara hänga ut garnerna å vädra dom å sen tror jag dom ska tvättas lite, dom luktade inte alldeles fräscht. Unket efter å lega i plastpåsar, å lite fuktmögellukt ur uthuse, men de e sånt som kommer å gå till sej bara de blir frisk luft på de.
Men jag kände mej som ett gammalt ulltäcke tillslut som lega instängt å vare i närheten av rök äckel, så som tur va så finns de ju dusch, inte nere hos oss men hos Simon så jag tog en sån å mådde mycke bättre.
Tack Camilla för lånet av shampoo å balsam å tvål!

Solade lite men de syns mest i ansiktet, konstigt nog, annars satt jag ett tag i bara bhn å värmde min kropp. Sol e ju nyttigt så jag tänkte passa på i fredas när de va så varmt.

Bakade oxå i fredas, bullar, men dom ligger ute åt räven eller va de nu e för djur som kommer in på gårn. Dom ville inte jäsa upp. Måste ha haft för jättevarm mjölk, fast jag har hört å läst att de ska inte spela nån roll, de tar bara längre tid, men inte jäste de inte, å sen stog degen i drage, så jag gjorde nog alla fel man kan göra.
Nya tag måste tas!!

Katterna har vare ute jättemycke i helgen, men jag e inte nöjd med att Tassen gick ner till vägen, å han lyssnar ju inte när man ropar. Inte bra de inte. Men Rumpan kommer när man ropar men kanske inte så nära men han visar av sej. Å dom kommer ju när dom blir bajsnödi, har man innekatter så har man, måste gå på lådan vetdu.
Men dom e så dukti så å så snäll!!!
Å nu e dom så go så dom håller nästan på å äta upp oss.

Kram på er

1 kommentar:

camilla sa...

Vad duktiga ni var som städa ut ur huset! Och det är bara roligt att du hade användning av duschattiraljerna. :)

Om ni tränar katterna när de är ute genom att köra bil mot dem och tuta ordentligt så får de en större respekt för bilar och brukar akta sig för vägen.